Restrukturering, konkurs og insolvens: Korona – økonomiske utfordringer og handlingsrom

Nyhet
16 mar 2020
Innsikt

English version - click here.

I tillegg til de andre problemene vi alle står overfor, så vil koronakrisen for de fleste næringsdrivende medføre betydelige økonomiske utfordringer. Inntektene kan bli vesentlig redusert, samtidig som utgiftene fortsetter å løpe.

Dette er en situasjon som ledelsen og styret i enhver virksomhet må håndtere og det er viktig å begynne tidlig mens det fortsatt finnes handlingsrom. 

1. Likviditet

Det absolutt viktigste å håndtere er bedriftens likviditet. Likviditetsbudsjett for de neste 3-4 månedene bør settes opp så raskt som mulig, og fortløpende revurderes med tanke på endringer i utviklingen. Vi anbefaler en sterkt konservativ tilnærming i dagens situasjon. Det som raskt må vurderes er:

Kostnadssiden. Vurdér mulighetene for kostnadskutt eller kostnadsutsettelser. F.eks. i form av permitteringer, avbestillinger/utsatt leveringsdato på leveranser m.m.

• Vurdér inntektssiden nøye, kan man f.eks. regne med at fakturaer blir betalt som normalt, hvordan vil avbestillinger, færre nye bestillinger eller manglende betalinger påvirke situasjonen? Er det nøkkelansatte som er forhindret fra å møte på jobb, og hvordan kan dette løses f.eks. ved omfordeling av arbeidsoppgaver?

Finansiering/gjeld. Ta kontakt med bankforbindelse eller andre finansieringskilder så tidlig som mulig og avklar mulighetene for ekstra finansiering eller betalingsutsettelse. Ta også kontakt med de største og viktigste leverandørene og avklar muligheter for betalingsutsettelser dersom det skulle bli nødvendig.

Forsikringer. Foreligger det forsikringer som kan dekke hele eller deler av tapet som oppstår som følge av situasjonen. Dette må sjekkes og Korona – økonomiske utfordringer og handlingsrom eventuelt meldes til forsikringsselskapet så tidlig som mulig.

2. Løpende kontrakter – force majeure

Foreta en nøye vurdering av hvorvidt bedriften er i stand til å oppfylle løpende kontrakter, og dersom man ikke er det, om man står overfor en såkalt force majeure situasjon som gjør at man vil bli fritatt for å levere sin kontraktsytelse. Dersom det er på det rene at ikke alle kontrakter kan oppfylles er det viktig å prioritere.

3. Ansatte – permisjoner

Hold en tett og god dialog med de ansatte og deres tillitsvalgte slik at permitteringer og andre kostnadskutt som får negative innvirkninger på de ansattes situasjon kan gjennomføres på en best mulig måte uten at det går utover arbeidsinnsatsen og produktiviteten for øvrig.

4. Oversikt, kontroll og dokumentasjon

Styret og ledelsen har et ansvar for å likebehandle sine kreditorer og ikke drive virksomheten for kreditorenes regning med mindre den enkelte kreditor har akseptert risikoen Det er derfor viktig hele tiden å ha oppdatert informasjon om den økonomiske situasjonen i bedriften for å ha et bevisst forhold til forutsetningen om fortsatt drift er til stede og å kunne ta beslutninger raskt.

Sørg for å ha oppdaterte rapporter og prognoser for likviditet, produksjon, og resultatutvikling, og avhold hyppige styremøter/beslutningsmøter.

Det er også viktig å sørge for god dokumentasjon som viser grunnlaget for de beslutninger som blir tatt. Det er lov å være realistisk optimist på bedriftens vegne også i den foreliggende situasjonen, men det kan i ettertid være viktig å kunne dokumentere hvilke beslutninger som blir tatt og grunnlaget for disse.

5. Søk råd om nødvendig

Koronakrisen vil medføre at en rekke bedriftsledere vil stå overfor beslutninger man ikke har erfaring med å håndtere. Det vil derfor ofte være nødvendig å ta kontakt med rådgivere som er vant til å håndtere økonomisk vanskelige situasjoner, f.eks. revisorer, økonomer eller advokater, som til daglig arbeider med denne typen problemstillinger. Det å kunne vise til at en beslutning er tatt basert på innhentede råd fra en anerkjent ekstern rådgiver vil i praksis også kunne være den beste forsikringen mot et eventuelt senere personlig ansvar.

Eksempel på spørsmål som ofte oppstår er:

• Hvilke kreditorer kan og bør vi betale hvis vi må prioritere?

• Bør vi innføre betalingsstans?

• Kan vi drive virksomheten videre til situasjonen bedrer seg?

• Risikerer vi at banken sier opp sitt engasjement?

• Kan jeg reforhandle eller heve løpende kontrakter – hva vil konsekvensen i tilfelle være?

• Risikerer jeg personlig ansvar?

Se også vår artikkel: Styrets ansvar og handlingsrom i koronatider

Last ned teksten i brosjyreformat ved å trykke på PDF-lenken nedenfor.

Se vår samleside med relevante artikler og informasjon knyttet til COVID-19.